Nowoczesne technologie już od kilku lat zmieniają rynek płatności w Polsce. Niektóre z nich, takie jak BLIK, dla wielu są już standardem, co potwierdza prawie 13 milionów transakcji zrealizowanych za jego pomocą w pierwszym półroczu 2017 roku[1]. Jakie jeszcze rozwiązania kształtują świat płatności bezgotówkowych i ułatwiają życie konsumentów.

 

HCE

Jest to rozwiązanie dedykowane głównie do wykonania płatności. Host Card Emulation, czyli HCE, zapisuje dane z karty płatniczej w telefonie, a dokładniej – w aplikacji mobilnej wybranego banku. Umożliwia szybkie dokonywanie transakcji poprzez zbliżenie smartfona do terminala. Do przesyłania danych nie jest wymagane podłączenie do internetu ani posiadanie specjalnej karty SIM, lecz jedynie uruchomienie opcji NFC w ustawieniach telefonu. W zależności od rodzaju rozwiązania w danym banku, proces autoryzacji lub aktywacji HCE może się od siebie nieznacznie różnić, np. w niektórych przypadkach wymagane jest potwierdzenie transakcji kodem PIN.

Aby móc korzystać z tego rozwiązania należy:

  • posiadać smartfon z modułem NFC;
  • zainstalować odpowiednie oprogramowanie systemu Android lub iOS;
  • ściągnąć aplikację wybranego banku, która zapewni realizację zbliżeniowych płatności mobilnych.

 

BLIK

To system płatności mobilnych, który w ostatnich latach zdobył ogromną popularność w Polsce. Według najnowszych danych, w ostatnim półroczu 2017 roku BLIK obejmował swoim zasięgiem 4,5 mln użytkowników w Polsce[2]. Umożliwia on nie tylko dokonywanie płatności na terminalach w punktach handlowych i transakcji w sklepach internetowych, ale także wypłacanie gotówki z bankomatów czy zlecanie szybkich przelewów. Transakcja w tym systemie odbywa się tak, jak w przypadku tradycyjnych rozliczeń – między Klientem a Akceptantem – i opiera się na wykorzystaniu unikalnych, jednorazowych kodów, ważnych przez 2 minuty.

Aby móc korzystać z tego rozwiązania należy:

  • być klientem jednego z banków uczestniczących w systemie (Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Orange Finanse, Getin Bank, T-Mobile Usługi Bankowe);
  • posiadać aplikację mobilną danego banku;
  • wygenerować jednorazowy kod w smartfonie i wpisać go do terminala lub bankomatu.

 

ZenCard

Jest technologią umożliwiającą nagradzanie klientów za transakcje, które wykonują przy użyciu dowolnej karty płatniczej. Operacje odbywają się w czasie rzeczywistym, więc rabaty i nagrody przyznawane są automatycznie w trakcie płatności za zakupy w terminalu. ZenCard opiera się na zasadach marketingu transakcyjnego, co pozwala na oferowanie spersonalizowanych zniżek, najtrafniej dopasowanych do profilu kupującego. Rozwiązanie powstało w 2013 roku i jest dedykowane sieciom handlowym, sklepom i punktom usługowym. Działa na terminalach płatniczych w sklepach stacjonarnych i pomaga sprzedawcom elastycznie zarządzać swoimi programami lojalnościowymi.

Aby móc korzystać z tego rozwiązania należy:

  • zarejestrować dowolną kartę płatniczą w ZenCard;
  • udać się do sklepu partnerskiego, który posiada technologię ZenCard na terminalach;
  • dokonać płatności zbliżeniowej zarejestrowaną kartą.

Wszystkie trzy opisane rozwiązania mogą na pierwszy rzut oka wydawać się zawiłe, ale w praktyce – są bardzo intuicyjne w użyciu oraz usprawniają cały proces płatności i sprzedaży. Są nie tylko szybkie i wygodne, ale przy okazji gwarantują dodatkowe benefity. Wystarczy raz się przekonać, a stare przyzwyczajenia odejdą w zapomnienie.

 

[1] Polski Standard Płatności, dane wewnętrzne za II kwartał 2017 r.

[2] Tamże.