Spersonalizowane oferty to już absolutna podstawa w komunikacji z klientami, zmęczonymi i przytłoczonymi natłokiem różnorodnych okazji. Jedną z najnowszych technik marketingowych, z której korzysta na razie tylko niecałe 7% polskich przedsiębiorstw[1], jest geotargetowanie, bazujące na położeniu użytkowników i ich precyzyjnej segmentacji. Jakie są jego zalety?

Geotargetowanie to kolejny niestandardowy sposób na budowanie lojalności kupujących i zwiększanie sprzedaży. Innowacyjne rozwiązania nie tylko budują ciekawość konsumentów, ale przede wszystkim są dopasowane do ich aktualnych potrzeb i zwiększają wygodę z kupowania. Geotargetowanie, opierając się na dopasowaniu komunikatu w zależności od lokalizacji sklepu oraz zachowań zakupowych klienta, dokładnie wpisuje się w te założenia.

Lokalizowanie klientów a korzyści dla firmy

Geotargetowanie to metoda dotarcia do konsumentów z wykorzystaniem wiedzy na temat ich aktualnego położenia, bazująca na zasadach geolokalizacji. Pozwala na kontekstowe użycie reklam lub wiadomości, zdefiniowanych specjalnie na potrzeby danego miejsca lub oferty. Komunikat trafnie dopasowany do lokalizacji, połączony z zaletami działań w czasie rzeczywistym, stanowi o skuteczności wykorzystania geotargetowania w kampaniach marketingowych. Na co możesz liczyć stosując ją w swojej firmie?

  • Precyzyjne dane o lokalizacji klienta pozyskane z różnych źródeł, np. GPS, Wifi, Bluetooth.
  • Możliwość reakcji i nagradzania kupujących w czasie rzeczywistym.
  • Zwielokrotnienie dotarcia z przekazem do konsumentów.
  • Elastyczna modyfikacja treści w czasie trwania kampanii.

Wszechstronne funkcje

Zanim przejdziesz do realizacji kampanii z wykorzystaniem geotargetowania, warto przyjrzeć się Twoim klientom i posegmentować ich według zachowań zakupowych oraz ich profilu (zrobisz to dzięki analizie RFM). Na tej podstawie będziesz wiedział, jaką formę i treść komunikatu przyjąć, aby jak najskuteczniej dotrzeć do wybranej grupy. Następnie przeanalizuj kanały, które możesz do tego wykorzystać. Oto trzy najpopularniejsze z nich:

  • SMS – to podstawowa, wciąż popularna forma szybkiej komunikacji. Z perspektywy użytkownika jest jednym z najwygodniejszych rozwiązań, gdyż nie wymaga podłączenia do internetu. Gwarantuje dotarcie do szerokiej bazy konsumentów, dlatego też cieszy się dużą skutecznością, a także stanowi pierwsze źródło informowania o nowej ofercie;
  • e-mail – daje możliwość wysyłki wielu form komunikatów, zarówno w postaci zwykłego maila, jak i newslettera, które dodatkowo pozwalają na przekierowanie do strony firmy. Zaletą tej formy jest także fakt, że klienci chętnie dzielą się swoim adresem e-mail, co pomoże Ci zbudować szeroką bazę obiorców;
  • powiadomienie push – charakteryzuje się przede wszystkim stosunkowo niskim kosztem dotarcia do konsumentów. W jego przypadku warunkiem koniecznym jest zainstalowana aplikacja, dzięki czemu nie zwracasz się do przypadkowych osób, ale do konsumentów potencjalnie najbardziej zainteresowanych działalnością Twojej firmy. Takie rozwiązanie generuje jednak dodatkowe koszty związane z tworzeniem dedykowanego systemu.

Które rozwiązanie jest więc najlepsze? Każde z nich ma swoje zalety i wady w zależności od potrzeb oraz preferencji użytkownika. Warto więc dać klientowi możliwość wyboru kanału komunikacji, który najbardziej mu odpowiada. W ZenCard ma on możliwość ustalenia komunikacji sms-owej, podając swój numer przy rejestracji karty w terminalu płatniczym, lub za pomocą e-maili, wpisując swój adres w Koncie Użytkownika. W ramach działań cross promocyjnych możesz też wysyłać komunikaty o przysługujących zniżkach w pobliskich sklepach czy lokalach partnerskich podczas płatności klienta w terminalu. To z kolei zwiększa szansę na udaną transakcję, szczególnie jeśli proponowana oferta uzupełnia dokonany przed chwilą zakup.

Sposobów na komunikację z klientem i efektywną sprzedaż jest coraz więcej, a wykorzystanie przy tym nowoczesnych technologii dodatkowo zwiększa ich potencjał oraz zasięg. Spersonalizowane i wysyłane w czasie rzeczywistym wiadomości pozwalają klientom na bieżąco podejmować decyzje zakupowe. Różnicując treści w zależności od tego, w jakim miejscu przebywa Twój klient, by dobrać do niego najbardziej trafny komunikat, nie tylko zwiększa zadowolenie klienta, ale też sprzedaż w Twoim sklepie. Na tym właśnie polega przewaga geotargetowania.

 

[1] Wykorzystanie technologii informacyjno-(tele)komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2016 roku, Główny Urząd Statystyczny, 2016.