Promocje, obniżki, rabaty czy kampanie e-mail marketingowe to skuteczne i bardzo często stosowane sposoby na przyciągnięcie klientów do sklepu, zwłaszcza tych stałych. Jednak ich popularność jest już na tyle wysoka, że dla części osób przestają być atrakcyjne. Zaskakująco efektywne mogą okazać się działania cross promocyjne, które mają jeszcze stosunkowo słabo wykorzystany potencjał. W jaki sposób możesz je realizować, aby zainteresować obecnych i przyciągnąć zupełnie nowych klientów?

Cross marketing polega na połączeniu działań promocyjnych dwóch lub więcej firm w celu osiągnięcia wspólnych efektów marketingowych i sprzedażowych. Najczęściej są to firmy, których oferty i branże wzajemnie się uzupełniają, podobnie jak ich produkty. Klient płacący w Twoim salonie za usługę fryzjerską być może będzie potrzebował odpowiednich akcesoriów. Przydzielając mu rabat do sklepu z elektroniką, gdzie kupi np. suszarkę do włosów, sprawisz, że nie tylko poczuje się zaopiekowany, ale też jeszcze niejednokrotnie do Ciebie powróci. Prowadząc wspólną kampanię marketingową dotarcie do klientów kluczowych dla obu firm jest bardziej efektywne, gdyż komunikacja podwójnie na nich oddziałuje. Ponadto, jeśli uda Ci się zrobić dobre wrażenie na klientach sklepu partnerskiego, którzy po raz pierwszy skorzystają z Twoich usług – możesz nawet zyskać nowych, stałych bywalców.

Jakie inne korzyści wynikają z działań cross marketingowych?

  • Optymalizacja wydatków marketingowych dzięki wspólnym materiałom reklamowym;
  • Rozszerzenie zasięgu i efektywności działań dzięki nowym kanałom komunikacji;
  • Poprawa wizerunku firmy poprzez zaangażowanie w zadowolenie klientów;
  • Zwiększenie sprzedaży.

W ramach cross marketingu istnieje też wiele metod promocji, które wzajemnie wspierają realizację celów obu firm. Ich wybór zależy przede wszystkim od budżetu, rodzaju klientów oraz charakteru firm współpracujących ze sobą. Są to zarówno tradycyjne, jak i bardziej nowoczesne sposoby, do których należą m.in.:

  • dystrybucja materiałów reklamowych (ulotki, bilety, vouchery);
  • dystrybucja prezentów i gadżetów reklamowych;
  • rekomendacja produktów/ usług partnera;
  • reklama w mediach tradycyjnych i internetowych;
  • sprzedaż produktów/ usług obu firm;
  • organizacja eventów (stoisk, prezentacji, spotkań), jak i udział w wydarzeniach branżowych;
  • wspólne programy lojalnościowe, np. w technologii ZenCard.

Jakie możliwości zyskujesz z ZenCard?

ZenCard, poza dostarczaniem narzędzia do tworzenia programów lojalnościowych, daje również unikalne możliwości działań cross promocyjnych. Dzięki temu, że cały proces naliczania rabatów jest automatyczny, klient może tuż po zakupie w Twoim sklepie skierować się do miejsca, w którym otrzymał zniżkę lub specjalną ofertę (np. po męczących zakupach odzieżowych w Twoim sklepie w centrum handlowym, zapraszasz go do położonego nieopodal sushi). Dodatkową korzyścią są wysyłane powiadomienia SMS chwilę po zakończeniu płatności z informacją o przyznanym rabacie w sklepie partnerskim, a także wówczas, gdy klient znajduje się w pobliżu firmy, z którą prowadzisz działania cross marketingowe. W ten sposób bezpośrednio nakierowujesz kupujących na atrakcyjne oferty, co zwiększa potencjał dokonania przez nich transakcji. Podobnie jest w przypadku, gdy klient dokonuje zakupu w sklepie partnerskim i otrzymuje dedykowaną ofertę na produkty w Twoim sklepie.

Unikalność rozwiązania ZenCard polega również na rzetelnym i jakościowym pomiarze efektów kampanii crossowych. Dotychczas nie było narzędzi do tego, aby śledzić przebieg działań promocyjnych. Wykorzystując technologię ZenCard jesteś w stanie określić kto, kiedy i jak skorzystał z przyznanego mu rabatu, również w sklepie partnerskim. To z kolei pomoże Ci przy planowaniu kolejnych działań tego typu i tworzeniu kampanii jeszcze lepiej dopasowanych do preferencji Twoich klientów.Kluczowe będzie to, aby pamiętać o potrzebach klientów i mądrze wybrać partnera do współpracy.