Sposoby na poprawienie i budowanie relacji z klientem

Najlepszy klient to klient zadowolony. Tylko taki klient wróci do Ciebie i będzie polecał twoją firmę innym osobom. By tak się stało, należy zbudować dobre relacje i odpowiednio o nie zadbać. Jak to osiągnąć?

Każdy sprzedawca powinien zadbać o to, by osoby przychodzące do niego w celu nabycia określonego produktu, czuły się komfortowo. Dobre podejście do klienta z pewnością zwiększy szansę na dokonanie przez niego zakupu. Jeśli dana firma będzie mu się pozytywnie kojarzyć, wróci do niej i/lub powie o niej osobom w swoim otoczeniu. Często zadowoleni klienci piszą opinie na portalach społecznościowych, którymi wiele osób bardzo się kieruje. Na tym właśnie polega dobre budowanie relacji z klientem. Co może więc sprawić, że konsument będzie zadowolony z obsługi?

Wysoka kultura osobista

Może wydawać się to aż zbyt oczywiste, ale to podstawa budowania każdej dobrej relacji. Powinno się jej bezwzględnie przestrzegać niezależnie od tego, czy z klientem ma się kontakt bezpośredni, czy przez telefon lub Internet. Zawsze, kiedy to możliwe, warto zwracać się do klienta wprost, np. samodzielnie napisanymi mailami, zamiast tymi automatycznie wygenerowanymi. Nie można zapominać także o tak prostych gestach, jak prośby, przeprosiny i podziękowania.

Szybka i skuteczna komunikacja

Klientowi zależy, by mógł uzyskać wszystkie potrzebne informacje najszybciej, jak to możliwe. Tym najczęściej zajmuje się dział obsługi klienta. Na takie stanowiska zatrudniaj tylko odpowiednio wykwalikowane osoby – profesjonalne, a przy tym naturalne i uprzejme. Powinny szczególnie dbać o to, by klient został wysłuchany i dostał konkretne, pomocne odpowiedzi.

Indywidualne podejście

Każdy lubi czuć się wyjątkowo. Klient oczekuje, że jego potrzeby zostaną zaspokojone z odpowiednim zaangażowaniem. Klient powinien być traktowany z należytym szacunkiem i uwagą. Jak to osiągnąć? Pamiętaj o kliencie po zakończeniu transakcji, np. zapytaj o stopień zadowolenia z zakupu, zapytaj także dlaczego zdecydował się na skorzystanie akurat z Twoich usług. Warto pokazać klientowi, że nie jest Ci on obojętny, że ważne jest dla Ciebie jego samopoczucie. Klient powinien czuć, że jest dla Ciebie interesujący i ważny.

Programy lojalnościowe

Wynagradzanie klienta za lojalność ma ogromny wpływ na budowanie trwałych relacji. Nagradzanie stałego klienta kuponami, rabatami i drobnymi upominkami daje duże szanse na to, że ponownie skorzysta on z twoich usług, ponieważ poczuje się ważny i doceniony. To bardzo wyraźny sposób na podkreślenie tego, że wiąże was pewnego rodzaju więź. Ludzie lubią wracać do miejsc, które znają i lubią, w których czują się wyjątkowo. Dlatego jeśli pokażesz, że znajdą to u Ciebie – przywiążą się do Ciebie, twojej firmy.

Zadbaj o swojego klienta! Pozytywne relacje sprawią, że współpraca z nim będzie przyjemna. Pamiętaj, że obojgu wam zależy na tym, by porozumieć się w sprzyjającej atmosferze. Spraw, by twój klient czuł się wyjątkowo za każdym razem, kiedy Cię odwiedza. Oboje na tym skorzystacie!