Pozyskałeś nowego klienta? Spraw, żeby wrócił do Ciebie po Świętach

Święta to intensywny czas – zarówno dla sprzedawców, jak i dla klientów. Właściciele sklepów w natłoku innych ofert chcą przekonać do zakupu swojego produktu, z kolei konsumenci stoją przed problemem wyboru najlepszego rozwiązania z wielu dostępnych. Co zrobić, aby klient, który kupił prezenty świąteczne w Twoim sklepie wrócił w kolejnych miesiącach? Kontakt do niego będzie Twoją przepustką do sprzedaży już po Nowym Roku.

Pozyskiwanie klientów bywa niekiedy ciężkim zadaniem, szczególnie wtedy, gdy dążymy wyłącznie do natychmiastowej finalizacji zakupu bez dalszych działań zmierzających do lojalizacji i utrzymania zainteresowania ofertą. Jednak prawdą jest, że jednorazowa sprzedaż nie oznacza całkowitego zwycięstwa. Prawdziwą wygraną jest utrzymanie klienta po pierwszym zakupie.

Bądź przygotowany

W ciągu roku istnieje wiele możliwości pozyskania klientów i jest to Twoja szansa na skłonienie ich do zakupu lub na kolekcjonowanie kontaktów na kolejne miesiące. Okresy sprzedażowe można podzielić na dwa „stałe” bloki:

  • okresy szczególne – takie, jak Boże Narodzenie, Black Friday czy, w zależności od Twojej branży i asortymentu, innego rodzaju święta, np. Walentynki lub Dzień Dziecka. To właśnie wtedy występują tzw. „peaki” pod względem ruchu klientów w sklepach. To doskonała okazja do tego, aby nie tylko odnotować wzrost zysków, ale przede wszystkim przekonać do siebie nowych kupujących, którzy powrócą do Ciebie w późniejszym okresie. Dlatego prezentacja Twojej oferty i wszystkie działania okołosprzedażowe są w tym przypadku wyjątkowo istotne;
  • okresy regularne – czyli miesiące standardowych działań i umiarkowanego ruchu klientów w sklepach, które wymagają równie istotnej „oprawy” i przygotowania. W każdym momencie może odwiedzić Cię Twój przyszły lojalny klient, dlatego warto utrzymywać równie wysoki poziom obsługi.

Zachęcaj klientów

Klient, który dokonał tylko pojedynczego zakupu to – wbrew pozorom – bardzo cenny kontakt. Zdobywając namiar do niego, jesteś w stanie zachęcić go do tego, aby powrócił do Twojego sklepu i tym samym zwiększasz szansę na jego lojalizację. W jaki sposób?

  • komunikacja – może przyjąć formę wysyłki newsletterów ze specjalnymi okazjami lub SMS-ów z przypomnieniem o czekającej zniżce. Takie rozwiązanie oferuje ZenCard, dzięki któremu możesz ustawić powiadomienia do zdefiniowanej grupy odbiorców w konkretnych sytuacjach. Klient zdecydował się na zakup w Twoim sklepie podczas gorączki bożonarodzeniowej i chcesz go namówić na kolejny? Możesz mu wręczyć zniżkę na następne zakupy lub za miesiąc zaproponować mu specjalny rabat z okazji styczniowej wyprzedaży;
  • crosspromocje – możesz również przekazywać zniżki lub pozyskiwać nowych klientów dzięki  współpracy z innym partnerem. W ten sposób zyskuje każda strona: klient, który dostaje podwójne rabaty oraz sprzedawcy, którzy wzajemnie kierują do siebie kupujących. O korzyściach łączenia rabatów przeczytasz też tu
  • drobne prezenty – w ramach utrzymania dobrej relacji możesz przekazać klientowi próbkę Twojego produktu lub mały upominek, który będzie mu przypominał o marce. Kupujący doceni taki gest ponowną wizytą w Twoim sklepie.

Przy okazji warto pamiętać o stosowaniu personalizowanych zwrotów i zniżek do każdego klienta, które jeszcze bardziej podkreślą Twoje zaangażowanie w to, aby był zadowolony z zakupu w Twoim sklepie. Przy dużej liczbie potencjalnych konsumentów konieczna jest jednak automatyzacja i zaawansowane systemy, takie jak ZenCard, które ułatwią Ci zarządzanie procesem komunikacji i naliczania zniżek.