Płatności bezgotówkowe: czy to się opłaca?

Obawiasz się wprowadzenia obsługi płatności bezgotówkowych? Myślisz, że wiąże się to z niebagatelnymi sumami? Dlaczego płatności bez użycia gotówki i ich promowanie to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu? Oto kilka z powodów, które przekonają Cię do tego pomysłu.

Niskie opłaty

Opłata od dokonanej transakcji, tzw. interchange fee jeszcze do niedawna była na wysokim poziomie – oscylującym w granicach 1,5%. Jednak z uwagi na korzyści, jakie generuje obniżka wspomnianej opłaty, m.in. ograniczenie działalności szarej strefy, rząd podjął działania w kierunku ustalenia optymalnych stawek. Obecnie interchange fee wynosi tylko 0,2-0,3%. Ministerstwo Rozwoju ma w planach regulację całkowicie znoszącą pobieraną prowizję, a dodatkowo możliwe będzie finansowanie 500 tys. terminali. Dlatego już w niedalekiej przyszłości koszty obsługi terminala mogą całkowicie zniknąć.

Możesz się zdziwić, ale prowadzenie płatności bezgotówkowych jest tańsze niż płatności gotówkowych. Dlaczego? Ich koszty są ukryte, dlatego możesz ich nawet nie zauważać, a przecież ponosisz cenę m.in. za:

  • wpłaty i wypłaty z rachunku bankowego
  • transport oraz czas dotarcia klienta do banku łącznie z powrotem z placówki bankowej
  • czas płatności gotówką
  • czas weryfikacji błędów i uzgadniania sald gotówkowych
  • błędy w wydawaniu reszty
  • kradzież gotówki
  • sfałszowane znaki pieniężne
  • ubezpieczenie gotówki
  • czas obsługi gotówki w punkcie.

Dobrze obsłużony klient

Zadowolenie klienta to priorytet. Dzięki temu, że odpowiesz na jego potrzeby, chętniej powróci do sklepu, a co za tym idzie – Twoje dochody się zwiększą. Płatności zbliżeniowe to przede wszystkim ogromna wygoda dla konsumenta, który nie musi już przeczesywać portfela w celu odmierzenia konkretnej sumy. Skraca to jego czas oczekiwania w kolejce, sprawnie załatwia formalności związane z zakupem, czyli daje mu ogromny komfort. Natychmiastowe naliczanie rachunku dzięki prostemu zbliżeniu karty do terminala płatniczego dla wielu kupujących jest standardem, do którego są już mocno przyzwyczajeni. Potwierdzają to liczby: popularność płacenia za pomocą karty rośnie. Według badania Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2016” tę metodę płatności w sklepach stacjonarnych preferuje już 30% ankietowanych. Zdarzają się sytuacje, w których klient celowo unika sklepu, który nie oferuje płatności kartą i wydaje pieniądze u konkurencji. A przecież chcesz tego uniknąć, prawda?

Zadowolony sprzedawca

Wygoda klienta to jedna strona medalu, pamiętaj także o komforcie Twoich pracowników oraz swoim własnym. Z praktycznego punktu widzenia wprowadzenie terminali do Twojego sklepu sprawia, że sprzedawcy pomijają kwestie przeliczania gotówki czy wydawania reszty. Cały proces jest zautomatyzowany, przez co księgowanie i obsługa klienta są znacznie bardziej sprawne, a w rezultacie pracownik może skupić się na innych czynnościach. Ponadto jako właściciel otrzymujesz pełny wykaz dokonanych transakcji, dzięki czemu analiza zachowań Twoich klientów czy procesowanie reklamacji jest znacznie prostsze.

Digitalizacja państwa i walka z szarą strefą

Rewolucja cyfrowa nabiera tempa, a polski rząd intensywnie pracuje nad nowymi regulacjami. Jedną z największych zmian, jaką zauważymy w najbliższym czasie to wprowadzenie e-paragonów – będzie można z nich skorzystać już na początku 2018 roku. To kolejny krok w celu wyeliminowania oszustów podatkowych i szarej strefy. Pomysł zakłada, że nowe kasy fiskalne będą posiadały moduł komunikacyjny, który będzie wysyłał dany e-paragon do specjalnego systemu. Dzięki temu klienci będą mogli analizować historię swoich wydatków i wygodnie zarządzać budżetem domowym, natomiast producent dowie się, ile artykułów sprzedał, w jakim sklepie, w jakiej liczbie, a nawet o której godzinie. Analityka zachowań konsumenckich wejdzie więc na zupełnie nowy poziom. Wyraźny trend cyfryzacji oznacza jedno: im szybciej się do niej przekonasz, tym szybciej skorzystają na niej zarówno Twoi klienci, a w efekcie i Twoje finanse.

Wróćmy więc do podstawowego pytania:

  • Czy to się opłaca?
  • Czy transakcje bezgotówkowe w Polsce to przyszłość?
  • Czy skorzystają na tym zarówno klienci, jak i Twój handel?

Odpowiedź brzmi: 3 razy tak!