Elektro-tricki, czyli jak branża elektroniczna walczy o klientów?

W 2016 roku przychody sektora AGD wyniosły prawie 5 miliardów euro, a wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej[1]. Jednym z powodów tego wzrostowego trendu mogą być intensywne działania marketingowe, które podnoszą słupki sprzedaży w sklepach z elektroniką. W tym celu sprzedawcy stosują rozmaite zabiegi zachęcające klientów do skorzystania z ich oferty.

W przypadku segmentu elektroniki, ceny produktów są znacznie wyższe niż dobra codziennego użytku, dlatego ten czynnik jest niezwykle istotny w podejmowaniu decyzji zakupowych. Zazwyczaj klienci wybierają dany sprzęt raz na kilka lat, dlatego muszą być to przemyślane wybory, atrakcyjne pod względem poniesionych kosztów. Firmy z tego sektora starają się więc mocno podkreślać oferowane zniżki. Z jakich metod korzystają?

Oto popularne przykłady działań firm oferujących sprzęt AGD na polskim rynku:

  • sezonowe rabaty – dobrym pretekstem do zaproponowania klientom wysokich rabatów są tzw. sezonowe wyprzedaże (np. zimowe lub letnie), ale także święta (Boże Narodzenie) lub specjalne okazje (np. Black Friday). To czas głośnych reklam, dużych obniżek cen i preferencyjnych warunków zakupu, które gromadzą w sklepach tłumy Polaków;
  • zwrot pieniędzy – zwrot części gotówki przy zakupie wybranego produktu za kwotę minimalną to kolejny sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Jest to coraz bardziej popularna metoda, która zazwyczaj pojawia się przy okazji specjalnych wydarzeń lub świąt. Firmie pozwala kontrolować sprzedaż danej części asortymentu, natomiast klienci zyskują poczucie dobrze zainwestowanych pieniędzy i oszczędności;
  • specjalne współprace – marki podejmują się również kolaboracji w ramach prowadzonej kampanii, coraz częściej niestandardowych w swojej formie. Mogą to być specjalne zniżki na produkt marki pod warunkiem zakupu produktu u firmy współpracującej, ale również loterie czy konkursy. Połączenie działań dwóch firm przynosi podwójne korzyści nie tylko sprzedawcom, ale także klientom.

Przykładów technik sprzedażowo-marketingowych jest znacznie więcej, a w celu zwiększania ich efektywności i atrakcyjności dla klientów, warto wprowadzić różnorodne typy działań. Jednak dla niektórych właścicieli sklepów może to być ograniczeniem i zadaniem trudnym do wdrożenia.

W takiej sytuacji wygodnym rozwiązaniem będzie takie narzędzie jak ZenCard, które pozwala zarządzać wieloma kampaniami jednocześnie. Automatycznie nalicza zniżki przy płatności, co znacznie usprawnia sprzedaż, a w okresach wzmożonego ruchu klientów w sklepach – rozładowuje również kolejki. Narzędzie pozwala także na działania cross-promocyjne informując klientów o dostępnych rabatach i przyznając im upusty wirtualnie, bez potrzeby zbierania stempli, kuponów lub naklejek.

[1] Raport ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju „Polska rewolucja w segmencie smart”, listopad 2017.