5 grup klientów, którzy przełożą się na zwiększenie obrotów Twojego sklepu w 2019

Prowadzenie sklepu, punktu usługowego, hotelu czy restauracji to gra zespołowa. Nie tylko w kontekście zespołu ludzi, z którymi współpracujesz. 

Jeśli chcesz wygrać z konkurencją, powinieneś grać z klientami do jednej bramki. Jak możesz  zachęcić ich do przyłączenia się do drużyny? Intuicyjnie czujesz pewnie, że gracze są różni - część z nich to Ronaldo, Messi czy Lewandowski. Inni to trampkarze z nadwagą i nadmiernym zamiłowaniem do piwa.

Przedstawiam Ci zatem 5 typów klientów, na których powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chcesz  zacząć budować swoją drużynę już dzisiaj!

1.    Klienci najlepsi - VIP

Klienci VIP to tacy, którzy przychodzą często, wydają dużo i regularnie. Lubią Twój sklep, restaurację czy salon. Lubią lokalizację, ceny, Twoje produkty, czy usługi. 

Czy wiesz, jak ta grupa klientów może pomóc Ci zwiększyć obroty? 

  • Poproś ich o referencje lub komentarze oraz o opinie w mediach społecznościowych - możesz to zrobić po transakcji
  • Poproś ich o dane kontaktowe po to, byś mógł swobodnie wysyłać im informacje o nowościach produktowych czy promocjach - najlepszą metodą na to jest uruchomienie programu lojalnościowego
  • Jeśli masz już program lojalnościowy, możesz traktować ich jak na status VIP przystało i uruchamiać dla nich promocje wcześniej niż dla pozostałych klientów. Wyprzedaż wiosenna rozpoczyna się w marcu? Uruchom ją dla klientów VIP 3 dni wcześniej. Docenią wygodę kupowania bez tłumu w sklepie i poczują się wyjątkowo.

2.  Grupa klientów VIP na granicy odejścia

Bez paniki - może wyjechali na wakacje lub w długą podróż służbową? Kluczem jest to, że dysponujesz zebranymi od nich  informacjami kontaktowymi. Możesz więc zadziałać i zachęcić ich do powrotu. 

Odzyskanie straconych klientów nie uda się w 100 procentach. Część z nich mogła się po prostu przeprowadzić lub stracić zainteresowanie Twoimi produktami (ubranka dziecięce? Potrzebne tylko do pewnego momentu). 

Jak zwiększyć obroty dzięki takiemu segmentowi klientów?

  • Wyślij im informacje o nowych produktach w ofercie - możliwe, że wrócą zwabieni nowinkami
  • Wyślij im kupon rabatowy zachęcający do powrotu
  • Masz sklep internetowy? Wyślij tej grupie klientów ofertę z linkiem - przeprowadzka nie zawsze musi oznaczać zakończenie współpracy.

3.    Klienci nowi 

Ludzie, którzy dopiero odkryli Twój sklep, są niezwykle istotni, a ich stały napływ to pokłosie Twojej lokalizacji oraz akcji marketingowych, jakie prowadzisz. Większość nowych klientów zachęcisz do wejścia wystawą, plakatami z informacjami o promocjach czy wyprzedaży, ale także informacjami, jakie znajdą na Twój temat w prasie,czy mediach społecznościowych.

Aby zwiększyć obroty warto pomyśleć o:

  • zapisaniu nowych klientów  do programu lojalnościowego - nie spodziewaj się, że każdy z nich natychmiast zechce się rejestrować - w końcu dopiero Cię poznał. Część z nich na pewno zdecyduje się na rejestrację i wówczas  w tani sposób będziesz mógł zachęcać ich do powrotu;
  • dysponując bazą klientów VIP i lojalnych, możesz za pomocą specjalnych funkcji platformy reklamowej Facebooka zlecić wyszukanie klientów podobnych (z podobnymi charakterystykami zakupowymi) i zachęcić ich do przyjścia do Twojego sklepu.

4.    Klienci lojalni 

Klienci lojalni nie wydają na zakupy tak dużo, jak klienci VIP, ale są równie zaangażowani i często Cię odwiedzają. Warto o nich dbać, np. włączając im stały program punktowy. Jeśli klient chce oszczędzić i płaci punktami zamiast gotówką, skłania go to do wyboru właśnie Twojej firmy, nie konkurencji.

Jeśli chcesz  zwiększyć obroty w segmencie klientów lojalnych:

  • pomyśl o promocjach dających więcej punktów za zakupy w danym okresie, np. styczeń zapowiada się mniej intensywnie? Zrób czasową promocję na podwójne punkty za zakupy.
  • uruchom karty stempelkowe - nagrodą za zebranie wszystkich stempelków może być rabat lub bezpłatny produkt czy usługa. 

5.    Klienci z potencjałem

Nie są jeszcze lojalni - mogliby kupować więcej i częściej, ale z jakiegoś powodu tego nie robią. Być może obecnie kupują jakieś produkty u Ciebie, a inne u konkurencji? Warto nad tym potencjałem popracować. Co należałoby zrobić?

  • zaproponuj im zbieranie stempelków lub punktów - jeśli wynagrodzisz ich rabatem lub nagrodą rzeczową, dostrzegą powód, aby kupować u Ciebie, nie u konkurencji
  • zapytaj klientów co spowodowałoby, by chcieli częściej Cię odwiedzać? Może czegoś brakuje w Twojej ofercie? Nie ma lepszej metody na poznanie preferencji klienta niż krótka ankieta wysłana elektronicznie lub po prostu rozmowa w sklepie.
  • jeśli Twój system lojalnościowy jest zintegrowany z systemem kasowym, to możesz sprawdzić, co kupują klienci z potencjałem i zastanowić się, czy nie wprowadzić do oferty produktów komplementarnych? 

Jak rozpoznać typy klientów?

Zgłoś się do ZenCard, a pomożemy Ci szybko i automatycznie rozpoznawać typy Twoich klientów. Dzięki naszym narzędziom oraz prezentacji graficznej, jeden rzut oka wystarczy, aby zrozumieć, czy liczba najlepszych klientów rośnie, czy maleje.
Zostaw nam swoje dane kontaktowe (numer telefonu lub adres mailowy). Zwiększymy Twoje przychody.