4P marketingu (z ang. product, price, promotion and place), czyli tzw. marketing mix, jest narzędziem marketingowym niezbędnym do efektywnego wypromowania Twojego produktu lub usługi. Jak skutecznie wykorzystać poszczególne elementy 4P, żeby osiągnąć najlepsze wyniki w Twoim biznesie? Podpowiadamy!

  1. Produkt: to podstawowy element, który ma za zadanie przynieść klientowi zadowolenie i satysfakcję. Wyróżnia się tu charakterystykę produktu, jego innowacyjność, przydatność i powiązane z nim emocje. Analizuj zachowania konsumentów, które nieustannie ulegają zmianie tak, aby móc dostosować produkt do aktualnych potrzeb. Zastanów się, czy to, co oferujesz zaspokaja potrzeby Twoich klientów.
  2. Miejsce: określa, w jaki sposób usługa dociera do klientów, gdzie zlokalizowane są sklepy, czy jak rozłożone są produkty na półkach. Dobrą strategią jest budowanie kliku niezależnych kanałów dystrybucji, poprzez które produkt dociera do klienta. Dzięki temu umocnisz swoją pozycję na rynku i uniezależnisz się od jednego kanału. Działasz tylko stacjonarnie czy również online?
  3. Promocja: dotyczy tego, jak produkt jest reklamowany, sprzedawany oraz jakie promocje Twoja firma ma do zaoferowania. Programy lojalnościowe to coraz popularniejszy sposób na budowanie i podtrzymywanie relacji z klientem. Jak wynika Z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia[1], w ciągu ostatniego roku odsetek osób deklarujących korzystanie z programów lojalnościowych wzrósł aż o 17 p.p. Jak ułatwić klientom dostęp do tych programów? Dzięki ZenCard możesz stworzyć program, który będzie powiązany z kartą płatniczą Twojego klienta. Rabat czy nagroda naliczane są w czasie rzeczywistym, więc kupujący otrzymuje je automatycznie podczas dokonywania transakcji dowolną kartą płatniczą. Ponadto, naliczanie rabatu odbywa się poprzez proste i szybkie przyłożenie karty do terminala płatniczego, co zapewnia klientom maksymalną wygodę z kupowania. Wprowadzając ZenCard do Twojej firmy będziesz mógł łatwiej zarządzać kampaniami promocyjnymi, a także uzyskasz dostęp do danych podsumowujących ich efekty.
  4. Cena: to wszystkie koszty, które ponosisz. Zaliczamy do nich m.in. wydatki na produkcję, dystrybucję czy promocję. Ważną kwestią przy analizowaniu kosztów jest określenie takiej ceny produktu, która przy odpowiednim popycie będzie opłacalna i przyniesie Ci oczekiwany zysk. Warto również analizować zachowania konsumentów i dostosowywać do nich swoją strategię. Według badań[2], przy wyborze produktów cena nie gra już najważniejszej roli. Polscy konsumenci wybierają produkty lepszej jakości, a co za tym idzie – wydają na nie więcej pieniędzy. Lubią być traktowani indywidualnie i dostawać spersonalizowane oferty dostosowane do ich aktualnych potrzeb. Na podstawie historii zakupów Twoich klientów, którą otrzymujesz od ZenCard, możesz personalizować swoje komunikaty pod każdego kupującego oraz dostarczać mu dopasowane oferty.

Wraz z szybkim rozwojem sektora usługowego, koncepcja marketing mix została wzbogacona o dodatkowe 3 „P” – ludzie (people), świadectwo materialne (physical evidence) i proces (process), na które również warto zwrócić uwagę przy tworzeniu strategii marketingowej.

By tworzyć skuteczne kampanie, ważne jest, aby pamiętać o zadbaniu o wszystkie elementy jednocześnie. Systematycznie wprowadzaj nowoczesne rozwiązania, monitoruj rynek i zachowania klientów oraz dostosowuj strategię do ich potrzeb i pragnień, a sukces (i zyski) przyjdą same.

[1] Monitor Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia, lipiec 2017.

[2] Shopper Study, badanie na zlecenie firmy Henkel przez dom badawczy Opinion metodą CAPI, wrzesień 2016.